Honlap > Tippek és tanácsok

Utazási visszatérítés: Hogyan működik?

Mindig adódhatnak váratlan események, amely miatt lefoglalt és kifizetett utazásunk nem tud megvalósulni. Kevesen tudják azonban, hogy ilyenkor hogyan és milyen esetben lehet visszatérítést igényelni a kifizetett összeg visszaszerzésére. 

A képen szöveg, személy, computer, ülő látható

Automatikusan generált leírás

Ha szeretnénk biztosítani, hogy visszakapjuk utazásunkra előre kifizetett összeget, akkor érdemes utazási irodánál nyaralást foglalni, hiszen az itt kötött szerződés kötelezi őket több esetben is, hogy megtérítsék az elmaradt út költségeit vagy annak egy részét. Ilyenkor nagyon fontos szempont, hogy melyik utazási irodát bízzuk meg nyaralásunk megszervezésével, hiszen, ha nem hivatalos céggel szerződünk, nem csak a pénzünk veszhet el, de akár kint is ragadhatunk egy idegen országban. Nem árt ezért, ha gyanakvóak maradunk, amikor utazási irodát választunk, és ellenőrizzük többször is, hogy megbízhatunk-e benne, ha nem szeretnénk pórul járni. 

Ha nem kormányhivatal által besorolt és engedélyezett szolgáltatót választunk, kitesszük magunkat annak a veszélynek, hogy bármilyen bekövetkező változás esetén nem bonthatjuk fel a szerződést, a kifizetett összeget nem térítik vissza nekünk és ezzel teljes egészében elveszítjük ezt a pénzt. Ilyenkor nem véd bennünket a fogyasztóvédelem sem, hiszen nem nyilvántartásban szereplő utazási irodával szerződtünk. Ezért érdemes Budapest Főváros Kormányhivatalának oldalán megtalálható, erre vonatkozó listában keresni utazási irodát, így biztosak lehetünk benne, hogy kormány által engedélyezett, hivatalosan bejelentett utazási vállalkozót választunk. Ezen az oldalon egyébként megtalálhatóak azok az irodák is, amelyeknek egy évre betiltották az engedélyüket valamilyen törvényszegés vagy visszaélés miatt, így itt is ellenőrizhetjük, hogy a kiválasztott utazási irodánk biztosan megbízható-e. 

Azzal, hogy megbízható utazási irodát választunk, biztosítjuk többek között, hogy a szolgáltató által végrehajtott változások esetén elálljunk a szerződéstől és kamatostul visszakaphatjuk a kifizetett összeget is. Fontos azonban megjegyezni, hogy vannak olyan esetek, amelyek törvényileg felmentik még a hivatalos utazási irodákat is a kártérítés megfizetése alól. Ilyenek a vis maior helyzetek (például reptéri sztrájk) vagy azok a szituációk, amikor a saját hibánk miatt nem tudnak teljesülni a szerződés feltételei (például lekéssük a gépet vagy a kifizetett programot). Ilyenkor az utazási iroda nem köteles kifizetni nekünk a kárpótlás összegét, azonban továbbra is köteles segítségünkre lenni, ha szükségünk lenne rá, ezért ne zárkózzunk el azonnal tőle, ha ilyen helyzetben találjuk magunkat. 

Minden utazásszervezéssel kapcsolatos törvényt is a Magyar Utazási Irodák Szövetségének weboldalán találhatunk meg, ahol mindig ellenőrizhetjük, hogy milyen szabályok védenek minket bizonyos helyzetekben. Miután kiválasztottuk az utazási irodát és úgy látjuk, megbízhatóan dolgoznak, még ne bízzuk el magunkat, hiszen egy rendkívül fontos lépés következik: az utazási szerződés megkötése. Nagyon alaposan nézzük át, hogy mikre tér ki a szerződés, mire kötelez minket és mi alól menti fel az utazási irodát, mielőtt aláírjuk és ne féljünk szóvá tenni, ha valami nem stimmel. Nézzük meg, a végösszegben szerepelnek-e már az adók és illetékek vagy bármilyen hasonló kiadások, hiszen nem szeretnénk utólag szembesülni ezekkel a költségekkel. 

Ha utazási csomagot vásárlunk, az Európai Uniós fogyasztóvédelmi szabályok védelmet biztosítanak nekünk: a foglalás pillanatától egészen az utazás végéig pontosan meghatározott jogok illetnek minket. Jogunk van a szerződéskötés előtt pontos tájékoztatást kapni a szolgáltatásról és a szerződési feltételekről, ezen kívül az utazásszervezőnek kötelessége az utazási szolgáltatások teljesítésért is. Ezek a jogok minden szervezett utazás esetén megilletnek minket, de mi a teendő, ha valamiért nem tudunk részt venni az utazáson?

Ha úgy alakul, hogy valamilyen okból mégsem tudunk elutazni, akkor két lehetőségünk van:

- átruházhatjuk az utazást másra, amelynek legfeljebb egy minimális átruházási díja lehet,
- végső esetben lemondhatjuk az utat, ilyenkor viszont attól függően, mennyire közeli a lemondás időpontja az utazás megkezdésének napjáig, levonhat bizonyos összeget a vételárból. 

De mi van akkor, ha nem a mi döntésünkből fakadóan marad el az utazás? Ha az utazásszervező mondja le valamilyen okból az utat, minden esetben számíthatunk pénzvisszatérítésre és bizonyos esetekben kártérítésre is, így ilyenkor nem kell aggódnunk, hogy elúszik a kifizetett összeg. 

Emellett, ha valamilyen egyéb különleges okból nem tud megvalósulni az út, például természeti katasztrófa sújtja a területet, ahova utaznánk, akkor az utazásszervező törölheti az utat. Ilyenkor is visszajár az összeg, viszont kártérítést nem kapunk, és ha ebben az esetben mi mondjuk le az utat, akkor lemondási díj nélkül megtehetjük. 

Olyan eset is előfordulhat, hogy az utazásszervező valamilyen okból emeli a csomag árát, ezt csak abban az esetben teheti meg, ha valamilyen szolgáltatás konkrét költsége emelkedik, például üzemanyagár vagy devizaárfolyam. Ezesetben is véd bennünket a megkötött szerződés, hiszen, ha az áremelés mértéke meghaladja az utazási csomag teljes árának 8%-át, a vevő elállhat a szerződéstől lemondási díj megfizetése nélkül.

Nem csak utazás előtt érhetnek minket váratlan események, de bizony utazás közben is! Mindig kössünk utasbiztosítást indulás előtt, hogy nyugodtan tölthessünk el az utazást!

Következő cikkünk: Utazás oktatási céllal